Från kastrullfabrik till outlet för mode, inredning och livsstil.

Familjen Blohm köpte fastigheten 1985 av Bengt Erlandsson ägare till Brännehylte Handels AB/High Chaparall. Brännehylte hade dessförinnan köpt huset samt inventarierna (verkstadsmaskiner) efter Stjärnkvist metallindustri, som bland annat tillverkade, grytor och kastruller. År 1985 började handelshuset med grossistverksamhet och i liten skala detaljhandel. Fastigheten användes till partihandel ”Tuna Trade” AB. Det blev många etapper med ombyggnad av lokalerna, som utökades till mera detaljhandel, partihandel och fick  namnet Lågprisvaruhuset Hedlandet, HÅWES som då drevs av Christer Wahlström. Namnet HÅWES kom från Christers pappa Hans Wahlström som också känt Jim och Eivor Blohm i många år. HÅWES var duktiga på slogans och tex “Dra åt skogen kom till HÅWES” var en av deras kända slogans. År 1996 köptes varuhuset av Ablo AB och har sedan dess hetat Hedlandes varuhus. Patrick Grave ägde den andra halvan av rörelsen fram till den 31 december 2017 då Ablo AB köpte ut Patrik och nu är ensam ägare av hela verksamheten. Varuhuset drivs idag av Ewa, Emelie och My Rantzén, Anders Blohm samt övrig personal. Vet du om att Varuhuset Hedlandet trots att vi befinner oss i konsumtionssegmentet är ett hållbart företag som tar ett stort ansvar för hållbarhet, både ur ett socialt och miljömässigt perspektiv. Läs mer om det här! 

TIDNINGSARTIKEL

Hållbart sortiment i butiken Hedlandet

Artikel i Aftonbladet
PUBLICERAD: 16 NOVEMBER

HEDLANDET
Butiken Hedlandet tar hand om överproducerade varor.
– Det produceras så mycket i dag som inte tas omhand, varför ska vi producera mer?, säger Ewa Rantzén som driver butiken tillsammans med sin familj.

Hedlandets affärsidé bygger på att ta vara på det som redan är producerat. 80 procent av butikens sortiment består av varor från bland annat konkurser, avbeställningar och utförsäljningar samt överblivna partier från e-handel. Utbudet består av dam- och herrkläder, skor, inredning och en stor barnavdelning. Men vad som konkret finns i butiken varierar över tid.
– Vårt sortiment är för evigt föränderligt, det finns en historia bakom varje plagg. Det är det som gör det kul att arbeta här, säger Emelie Rantzén som driver butiken tillsammans med sin mamma och syster.

Välkänd butik

Runt omkring Mariefred är Hedlandet välkänt och Ewa Rantzén tror att butiken lever på att många kunder har varit där i generationer. Det har blivit en familjetradition att åka dit. Företaget har funnits i över 50 år och är uppbyggt på idén om att ta hand om returer. När butiken startade handlade det främst om returer från postorderföretag, vilket då var enstaka produkter som kunder av någon anledning skickat tillbaka. I dag är det dock större partier som Hedlandet köper in.
– Vi möts ofta av historier från leverantörer som blivit sena med en leverans och då har kunderna rätt att cancellera ordern och varorna blir liggande på ett lager. När vi köper in det blir det en win-win och vi kan erbjuda det till våra kunder till ett bra pris, säger Ewa Rantzén.

Samarbete i Indien

Hedlandet har sedan 2018 arbetat upp ett samarbete med olika fabrikörer i Indien och har tillsammans med dem tagit fram unika varor gjorda av antingen återbrukat material eller material som blivit över på grund av överproduktion.
– Där kan vi komma till gigantiska hangarer där det finns färdigproducerade tyger från golv till tak. Då kan vi göra något bra av det som redan finns och samtidigt göra leverantörerna glada. Vi älskar att ta hand om varor som ingen annan vill ha, säger Ewa Rantzén.

Emelie, Ewa och My Rantzén driver butiken Hedlandet tillsammans.

Hedlandet har sedan 2018 arbetat upp ett samarbete med olika fabrikörer i Indien.
Läs mer om Hedlandets samarbeten i Indien här!

Vi har blivit som en enda stor familj med våra indiska fabrikörer och det blir alltid ett kärt återseende varje gång vi ses.

Det är som att komma in i en karamellbutik när vi kommer in i ett tyglager som detta.